Mäklarinformation

Här hittar du information som du som mäklare behöver inför en försäljning. Om du inte hittar det du söker är du välkommen att höra av dig till brfappelblomman@gmail.com med dina frågor. Vi uppdaterar denna sidan med de frågor vi får.

Överlåtsehandlingar

Vid försäljning av lägenhet, skall samtliga överlåtelsehandlingar skickas till nedan adress. Samma adress gäller även för dokument rörande pantsättning.

SBC
Att: 2443 Brf Äppelblomman

851 02 Sundsvall

Boappa

Vår förening använder Boappa där all relevant information om föreningen publiceras. Vidare kan grannar kontakta varandra, boende kan kontakta styrelsen samt svar på vanliga frågor finns att hitta där.

Vi vill gärna få mailadressen till nya medlemmar så vi kan bjuda in dem till boappa. Be gärna era köpare att maila oss på brfappelblomman@gmail.com med sin mailadress så bjuder vi in.

Vanliga frågor och svar (senast uppdaterad 2023-11-15)

Finns några planerade avgiftsändringar? Ja.

I syfte att hålla en god ekonomi i föreningen och anpassa oss till det aktuella kostnadsläget, har styrelsen beslutat att höja avgift med 10% från 1/1 2024.

Styrelsen bevakar läget kontinuerligt och ytterligare justeringar kan komma att ske i framtiden. Vid planerade hyreshöjningar meddelas boende via Boappa, samt att denna sida uppdateras.

Tidigare höjningar

Januari 2023 - 2%

Juni 2023  - 7%

Vad ingår i avgiften? Bredband (1000mb/s), vatten och sophämtning.

IP-telefoni ingår inte.

Bredband levereras av Stockholms Stadsnät, som också erbjuder TV via Sappa eller Viasat. Bredband ingår i avgiften medan tv bekostas själv.

Finns det några planerade renoveringar? Nej. Vi ser över underhållsplanen kontinuerligt men inget stambyte eller annat omfattande är planerat närmaste året.

Vad kostar en parkeringsplats och hur många står i kön? 350 kr utan laddstolpe. 530 kr för plats med laddstolpe. TIll det betalas också månadsavgift till Opigo á 75 kr samt kostnad för elförbrukning (f.n.2,70 kr/kwh). Det står inga i kö till platserna just nu.

Finns något mer en köpare bör veta? Föreningen står för det extra tillägget i bostadsrättsförsäkring som medlemmarna behöver.